Dnia 28 lutego 2018 roku naszą klasę na lekcji EDB odwiedziło dwóch przedstawicieli Straży Granicznej. Temat, który tym razem omawialiśmy, związany był z wykładem z poprzedniego tygodnia, czyli z kryminalistyką. Nie musieliśmy już skupiać się na podstawach tego szerokiego zagadnienia, gdyż mieliśmy już zasób podstawowej wiedzy z zakresu kryminalistyki. Jeden z gości, który specjalizuje się właśnie w problematyce kryminalnej, przybliżył nam różnice w zawodzie z punktu widzenia Straży Granicznej oraz Policji. Mimo że obie wymienione jednostki obowiązuje ten sam kurs, to w codziennej pracy zauważalne są istotne różnice. Okazało się więc, że stanowisko w służbie Policji jest trudniejsze i bardziej skomplikowane, gdyż, w służbie tej mamy do czynienia nie tylko np. z kradzieżami, ale również nawet ze zgonami. Dowiedzieliśmy się również, że nie każdy pozostawiony ślad przez człowieka da się z łatwością na miejscu zidentyfikować z powodu np. niestandardowej powierzchni, czy problemów z dostępnością. Tego typu ślady wraz z przedmiotem trafiają do laboratorium, gdzie są poddawane różnorodnym zabiegom chemicznym. Częstymi dowodami stają się np. narkotyki, które po przeprowadzonym badaniu są palone.
Celem tej lekcji było powtórzenie i utrwalenie zdobytych już wcześniej wiadomości. Z pewnością pomogła nam ona zapamiętać i uporządkować zgromadzoną wiedzę. Czekamy teraz na kolejne, ciekawe tematy.

(na podstawie pracy Aleksandry Soboń z klasy II d)

 

Dnia 14 lutego 2018 roku na lekcji EDB mieliśmy przyjemność gościć pana policjanta  Dawida Gubernata – technika kryminalistyki. Od razu po wejściu do klasy wiedzieliśmy, z czym będziemy mieli do czynienia na tych zajęciach. Na pierwszej ławce bowiem zobaczyliśmy materiały potrzebne do wykrywania śladów pozostawionych na miejscach przestępstw, które są wykorzystywane na co dzień przez Policję. Obejrzeliśmy wiele zdjęć, na których przedstawione były znaki z różnorodnymi liniami papilarnymi. Mogliśmy również próbować opylać odciski dłoni oraz butów. W trakcie ćwiczeń poznaliśmy trzy rodzaje opylaczy – opylacz z włosów marabuta, z włosa sztucznego oraz opylacz magnetyczny. By pozyskać poszlakę, np. z odciśniętego buta, należy popryskać go specjalnym lakierem, po czym wykonać jego odlew z gipsu. Najciekawszym momentem tego spotkania, było to, kiedy próbowaliśmy odnaleźć ślady biologiczne – zadanie to okazało się naprawdę trudne. Dodajmy, że najpopularniejszym rodzajem śladów są ślady daktyloskopowe, które każdy człowiek zostawia przez linie papilarne. Innymi typami śladów są: mechanoskopijne, biologiczne i osmologiczne. Odciskaliśmy na kartce swoje ślady, a potem zobaczyliśmy na odbitkach jak wyglądają posypane odpowiednim proszkiem.
Dowiedzieliśmy się, że jest bardzo wiele sposobów na to, by odnaleźć sprawcę przestępstwa. Nasz gość przybliżył nam również pracę psów, które mają niesamowitą relację ze swoimi właścicielami. Lekcja ta była bardzo ciekawa, a zakończyliśmy ją wręczeniem skromnego upominku dla naszego gościa. Mam nadzieję, że takich zajęć będzie więcej. Zachęcają one bowiem do wykonywania zawodu policjanta.

(na podstawie pracy Macieja Władyki z klasy II d)

W piątek, 9 lutego, uczniowie z naszej szkoły wybrali się na wycieczkę do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego na Wałach Chrobrego. Zostali oni oprowadzeni po podziemiach budynku, gdzie mogli na własne oczy zobaczyć schrony, agregat prądotwórczy, a także sprzęt niezbędny podczas kataklizmów. Obiektem budzącym największe zaciekawienie wśród młodzieży było jednak tajemnicze przejście, którego genezy budowy, ani powodu znajdującej się tam wody, nie odkryto do dzisiaj. Następnie, nastolatków zaproszono do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, gdzie mogli dowiedzieć się podstawowych informacji o roli dyspozytorów numeru alarmowego i przyjrzeć się ich codziennej pracy z bliska. Zwiedzający mieli szansę wcielić się w rolę operatora i odebrać zgłoszenia symulowane przez któregoś z ich kolegów lub koleżanek. Po tej części wycieczki, nadszedł czas na warsztaty z pierwszej pomocy. Gimnazjaliści zostali zapoznani z podstawowym postępowaniem mającym na celu uratowanie życia poszkodowanej osoby, a nawet mogli indywidualnie spróbować własnych sił na fantomie. Na pożegnanie, uczniów zaproszono na poczęstunek i wspólną degustację tortu przygotowanego z okazji Europejskiego Dnia Numeru 112, który oficjalnie obchodzony jest dnia 11 lutego. Każdy uczestnik tego spotkania dostał pamiątkę w formie torby z symbolem numeru 112 i drobnymi gadżetami, takimi jak długopis lub opaska odblaskowa. Podróż ta zapewne wzbogaciła ich w niezbędną wiedzę i niesamowite wspomnienia!

 

 

Dnia 7 lutego 2018 roku naszą klasę odwiedzili przedstawiciele Żandarmerii Wojskowej. Zajęcia prowadzone przez nich  były inne od wszystkich dotychczas, ponieważ poznawaliśmy podstawy samoobrony. Spotkanie odbyło się na sali gimnastycznej. Po 15-minutowej rozgrzewce (by uniknąć kontuzji), zaczęliśmy ćwiczyć. Skupiliśmy się na dwóch istotnych chwytach, stanowiących podstawy samoobrony. Ćwiczyliśmy w parach, na materacach – by nikomu nic się nie stało. Niestety czas biegł bardzo szybko i nie zdążyliśmy poznać trzeciego chwytu – odpowiedniego ciosu. Cieszę się, że mogliśmy wykorzystać gromadzoną przez nas wiedzę w praktyce i trochę poćwiczyć.
Uważam, że były to bardzo ciekawe i przydatne zajęcia. Bardzo mi się podobały i chciałbym je jeszcze powtórzyć. Każdemu polecam tego typu ćwiczenia. Nigdy nie wiadomo, kiedy zdobyte w ten sposób umiejętności mogą się przydać…

(na podstawie pracy Dawida Kozubskiego z klasy II d)

 

 

Copyright © 2018 Szkoła Podstawowa nr 21 w Szczecinie. All Right Reserved.
Powered By Joomla Perfect